Obowiązki najemcy. Sprawy utrzymania porządku.

Gorący okres na rynku wynajmu mieszkań trwa. Niebawem tak zwana przez niektórych „kampania wrześniowa”, wzmożony ruch na rynku wynajmowanych nieruchomości; trwają castingi i przesłuchania prowadzone przez wynajmujących.
Osoby pracujące, studenci szukają swojego lokum na nowy rok studencki, na czas nauki. Szukają „swojego miejsca na ziemi”, choćby wynajmowanego.
Jak już najemca znajdzie swoje mieszkanie, swój pokój, podpisze umowę najmu z wynajmującym musi zapoznać się z „Regulaminem mieszkania”, musi przyjąć do wiadomości i stosowania zasady obowiązujące w danym mieszkaniu, w danym lokalu.
Zawarcie umowy najmu, poza obowiązkiem uiszczania stosownej zapłaty we skazanym w umowie terminie, nakłada na najemcę określone rygory, powinności. Jedną, dość obszerną grupą, są powinności dotyczące utrzymania czystośći.


Jakie to mogą być obowiązki?


Przede wszystkim:
– utrzymywanie przedmiotu najmu w należytym porządku, czystości;
– sprzątanie części wspólnych tj. kuchni, łazienki, toalety i korytarza w lokalu (jeśli to wynajmowany jest tylko pokój, czyli cześć mieszkania)
– regularne wyrzucenie śmieci,
– mycie kuchenki gazowej/elektrycznej, blatów kuchennych oraz szafek,
– czyszczenie zlewozmywaka i baterii,
– mycie i dezynfekcja toalety, umywalki, brodzika z kabiną prysznicową, baterii, regularne odkamienianie
– czyszczenie odpływów zlewozmywaka, umywalki, brodzika (z odpadów, włosów),
– udrażnianie odpływów za pomocą odpowiednich, przeznaczonych do tego środków,
– mycie płytek w kuchni, łazience i WC,
– wycieranie kurzu z mebli, parapetów, itp.,
– odkurzenie i umycie podłóg
– regularne (minimum raz na pół roku) mycie lodówki, opróżnienie z przeterminowanych produktów,
– sprzątanie klatki schodowej w budynku, zgodnie z grafikiem wywieszonym na klatce schodowej budynku

To są obowiązki, na jakie godzi się najemca podpisując umowę najmu. Natomiast po zakończeniu okresu najmu, na koniec umowy, przed zdaniem lokalu i przed podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego mieszkanie musi być opróżnione z rzeczy najemc i wysprzątane. Najemca jest zobowiązany do posprzątania przedmiotu najmu.
W umowach najmu, regulaminach wskazane są:
– umycie okien,
– umycie skrzydeł i ościeżnic drzwiowych,
– odświeżenie i odplamianie tkanin mebli tapicerowanych i wykładzin podłogowych,
– umycie wszystkich mebli wewnątrz i na zewnątrz, lamp,
– umycie armatury sanitarnej, kafli, terakoty, luster,
– umycie i podłóg.

W przypadku niewywiązania się z obowiązków regulaminowych najemca musi liczyć się z dodatkowymi kosztami.
Wynajmujący zleci posprzątanie mieszkania czy pokoju firmie sprzątającej, a wynagrodzenie, zobowiązanie za posprzątanie będzie musiał pokryć najemca. Określoną kwotę wynajmujący potrąci z kaucji pobranej przy podpisywaniu umowy.
Biorąc w najem mieszkanie czy pokój, trzeba o nie dbać. Stan mieszkania przed podpisaniem umowy najmu i po jej zakończeniu powinien być niezmieniony.

One thought on “Obowiązki najemcy. Sprawy utrzymania porządku.

  1. Dlatego trzeba pobierać kaucję. Niektórzy najemcy nie znają takiego słowa, jak porządek i nie przeszkadza im totalny bałagan.

Comments are closed.